Företagets logga – att tänka på vid design

Alla företag har en logga de kan kan presentera sig själv med. Detta kan vara något så enkelt som företagets namn i ett viss typsnitt och färg eller en bild som de väljer att ha som representation av verksamheten. Vilken metod man än väljer finns det goda anledningar att planera noga för designen av loggan.

Det mest grundläggande av detta arbete är att förstå vikten av loggan. Många gånger är den det första intrycket man ger omvärlden och det är inte utan anledning att man säger att första intrycket kan spela en stor roll. Loggan kommer också vara direkt förknippat till ens varumärke och designen måste därför vara något man kan kan känna ger rätt intryck.

Innan man sätter sig ned och börja skissa på designen är det en bra idé att brainstorma lite med kollegorna, eller familj/vänner om man startar eget helt själv. Poängen av brainstormning är att få ut alla möjliga idéer, både bra och dåliga. En dålig idé kan ibland föra diskussionen mot den bästa. Fokusera därför inte på varför en idé är dålig (eller bra för den delen), utan låt kreativiteten flöda naturligt.

När det sedan kommer till själva designen gäller det att först välja en stil eller estetik som bäst representerar företaget och dess produkter eller tjänster. Stilar som klassisk, retro, moden, minimalistisk, humoristisk, abstrakt och många fler har alla sin plats och det gäller att slå fast vilken eller vilka som lämpar sig bäst. Typsnittet är ofta något som används för att representera stilen. Och börjar man tänka på färg finns det en mängd tankar att utforska kring hur vi relaterar till färger.

Fler tankar kring designen man måste ha i åtanke är hur den ser ut när den skalas upp och ned. Den måste vara lika igenkännbar oavsett om den sitter på ett kuvert eller eller en stor skylt vid sidan av vägen. Loggan måste även kunna fungera i svartvit, vilket gör det viktigt att tänka på vilka färger man använder bredvid varandra.

När man sedan har en färdig design är det dags att sätta den på allt man kan få tag på. Allt som är relevant för företaget bör också bära företagets logga. Ju större spridning man får av den desto fler kommer att känna igen den.