Konsten att spendera för att tjäna

giving--coins

Alla företag vill gå med vinst, det vill vi även i vårt privata liv. Privat lär vi oss tidigt om vikten att spara och inte slösa. Men när det kommer till företag kan det plötsligt låta annorlunda: om du inte spenderar pengar har du inte möjlighet att tjäna pengar. Vad är de bästa sättet att spendera företagets pengar på?

Att återinvestera i företaget är alltid en av de säkraste sätten till att få sitt företag att växa. Hur man gör detta kan variera från bransch till bransch. En webbshop väljer kanske att hyra en större lagerlokal för att kunna ha ett större sortiment, eller så väljer företaget att anlita en person som kan hantera lagret åt dem. Nöjesöretag som FullTilt som är helt onlinebaserade och inte har inga fysiska varor kan istället köpa in fler spel så de har ett ännu större utbud att erbjuda sina kunder. För att bli större och få mer pengaflöde i företaget, måste man spendera de pengar man får in för att kunna växa.

Men det är inte bara varulokaler eller de senaste spelen som är bra investeringar. Visst är det bra att ha mycket ett erbjuda men företaget ska också ha kapaciteten att hantera efterfrågan. Därför hänger mycket på de anställda: en glad anställd är roligare för kunden att möta och integrera med, men också mycket roligare att jobba bredvid. Professor Andrew Oswald har exempelvis funnit i en av sina undersökningar att glada anställda är 12 % mer produktiva än sina kollegor. Så har man inte gjort det tidigare, kan det vara dags att se över miljön på arbetsplatsen.

Hur mår det anställda och lever de upp till kraven som ni sätter? Anställda med höga löner tenderar att prestera bättre: om det går långsamt på jobbet kanske ni ska fundera på att höja lönerna för dem som visar att de presterar bra? Anställda som inte hänger med eller som inte vill göra det de ska, kan man behöva byta ut mot dyrare, men också mer arbetsvilliga personer. Dock ska man ställa detta i rätt sammanhang. Forskning har visat att högre lön är endast en fungerande motivation till de som har relativt enkla jobb, såsom städning. Ju mer komplicerat ett jobb är, desto mindre fungerar det att bara höja deras löner och förvänta sig bättre resultat.

Att spendera för att få mer innebär att man måste vara smart med vad man lägger pengar på. Att byta ut fullt fungerade datorer och operativsystem på kontoret vart tredje år bara för att nyare modeller har kommit ut, är slöseri med pengar. Datorer behöver bara bytas ut när de blivit oproduktiva eller går sönder.

Ska man starta ett nytt företag behöver man inte komma på en helt ny produkt från grunden, det är också slöseri med pengar. Se dig runt, oftast finns alla delar till din produkt redan på marknaden, fastän i en annan form. IBM skapade inte en helt ny produkt från grunden när de började, det fanns tillräckligt bra delar på marknaden som de kunde använda sig av och tack vare det sparade de massor med pengar. Spendera pengarna smart så tjänar du mer. Det går inte att försöka spendera så lite som möjligt: det är inte bra företagshälsa eftersom konstant utveckling är grunden i receptet till framgång.

I slutändan kan vi säga att det finns två saker som alltid kommer, och borde, kosta företaget mycket pengar: kunderna och de anställda. Utan de anställda fungerar inte företaget och de som gör bra i från sig ska belönas och uppmuntras. Kunderna är företagets viktigaste tillgång, de företag som investerar i sina kunder har en mer lojal kundkrets och får ett gott rykte som leder till ännu fler kunder.