Lära sig av proffsen

En viktig del av företagande är att vara villig att alltid lära sig något nytt. Att vara villig att ta kritik och kunna se sina egna misstag. Ibland får man lära sig tuffa läxor, men det är värt det och kommer i slutändan gynna företaget. 

Se på deras historia

Om du är avundsjuk på en konkurrens framgångar, vet du att det finns något att lära hos dem. Se över deras historik, försök att hitta så mycket information som möjligt. En del har växt väldigt fort, på bara 10 år har de blivit en av de ledande inom sin bransch. Ibland går det faktiskt att ringa och fråga vad de har gjort som har förändrat hela deras bransch. Om det är företagshemligheter, lämna det ifred och sök hellre genom deras produkter, tjänster, vad de säger om sig själv och allt annat du kan komma över. De kanske har lagt mycket mer fokus på sina anställda än vad ditt företag har, eller så väljer de att marknadsföra sig mycket mer aggressivt? Studerar man ett företag tillräckligt länge kommer man att börja se deras struktur väldigt tydligt.

Läs på

Det finns mängder med litteratur inom företagande, och säkerligen specifikt inom just din bransch. Låna eller köp några böcker och ta som vana att läsa lite varje kväll. Du kan lära dig mycket av böcker. Det ger dig också en chans att undvika vissa misstag, det finns flera fallgropar på vägen till framgång och ju fler du kan känna igen desto lättare är det att undvika dem helt.

Kurser och workshops

Ta med dina anställda och gå på kurser, antingen för att förbättra kundservice eller för att lära sig mer om företagande och kommunikation på arbetsplatsen. Workshops kan också vara en god idé: ett starkt team får mycket mer utfört och gör mycket för stämningen på jobbet.