Starta eget och hitta en nisch

Många har tankar om att starta eget och bli egenföretagare men får aldrig riktigt fart på företagandet. Oftast så fastnar man redan i idéstadiet eller så är idéerna alltför ambitiösa eller orealistiska. Ett bra tips till dig i detta läge är att börja med att hitta en nisch.

Vad exakt är en nisch, kanske du undrar? Alla företag strävar efter att tillgodose ett behov hos en marknad. En nisch är en specifik del av en marknad. Denna del har oftast speciella önskemål och krav. Att hitta en nisch innebär att du tillgodoser behoven för just denna del av marknaden. Ett exempel på ett företag som gör just detta är Byggmax. Företaget säljer byggmaterial till både företag och privatpersoner. De insåg snabbt att det inte fanns en bra aktör på nätet för just denna marknad och tog själva den positionen.

En ännu mer specifik nisch är personer och företag som behöver ballonger fyllda med helium. Här har företaget bakom hemsidan gasballonger.se gjort ett bra jobb med att hitta en efterfrågan och se till att leverera en bra köpupplevelse.

Måste jag hitta en helt ny marknad?

Naturligtvis måste du inte hitta en ny och otillfredsställd marknad. Skulle du göra det så är det som att hitta en guldådra i Klondike. Ett annat sätt att hitta en nisch och bli en framgångsrik företagare är genom att göra något bättre än de andra aktörerna som tillgodoser just den marknaden. En bra övning i att hitta ett behov är att själv tänka igenom situationer eller tillfällen då du är missnöjd med något och hur det skulle kunna bli bättre. Det gäller att komma ihåg att du själv är en del av en marknad. Dina bekymmer kan mycket väl vara ett behov som andra i samma sits inte har kunnat hitta ett tillfredsställande svar på.